MENU

E-pismo dla elektryków i elektroników
AUTOMATYKA, ELEKTRYKA, ZAKŁÓCENIA

vol. 12, nr 4 (42) 2020

Publ. 30.12.2020

Elektryczne zespoły zasobnikowe jako alternatywa dla elektryfikacji nowych linii w Trójmieście

Electric Multiple Units With Energy Storage – Alternative to Electrification of New Lines in Three City

dr hab. inż. Dariusz R. KARKOSIŃSKI, mgr inż. Dominika MACEDOŃSKA, mgr inż. Natalia KARKOSIŃSKA BRZOZOWSKA

s. 24-38 DOI:

Abstract

The application of modern EMUs in Trójmiasto has been discussed in the paper. A new line between Gdańsk Śródmieście and Orunia Górna has been proposed as well as the reconstruction of lines running to northern quarters of Gdynia. Trójmieście transport system has been analysed from the viewpoint of operation of energy storage trains. Moreover the route Orunia Górna – Wrzeszcz – Osowa – Chylonia – Port Oksywie has been proposed, with alternating electrified and non-electrified sections. The initial calculations have been conducted.

Streszczenie

Rozważono zastosowanie nowoczesnych zespołów trakcyjnych na liniach pasażerskich Trójmiasta. Zaproponowano budowę linii Gdańsk Śródmieście – Orunia Górna oraz odtworzenie komunikacji do północnych dzielnic Gdyni. Przeanalizowano trójmiejski układ komunikacyjny dla ruchu pociągów z zasobnikami energii. Zaproponowano trasę Orunia Górna – Wrzeszcz – Osowa – Chylonia – Port Oksywie z naprzemiennie występującymi odcinkami zelektryfikowanymi i niezelektryfikowanymi. Wykonano wstępne obliczenia.

Keywords

train transportation, electric multiple unit, batteries, train line

Słowa kluczowe

 transport kolejowy, zespół trakcyjny, akumulatory, linia kolejowa

Rys. / Fig.

Bibliografia / Bilbiography

[1] Shiraki N., Tokito K., Yokozutsumi R.: Propulsion system for catenary and storage battery hybrid electric railcar series EV-E301 2015 International Conference on Electrical Systems for Aircraft, Railway, Ship Propulsion and Road Vehicles (ESARS), Tokio, Japonia 2015 r.
[2] Taguchi Y., Kadowski S., Nakamura T., Miki M., Hatakeda K., Arita Y.: Development of a Traction Circuit for Battery-powered and AC-fed Dual Source EMU and Running Test Evaluation of the On-board Battery Performance. Quarterly Report of RTRI 56(2): 98-104, Maj 2015 r.
[3] Japanese Railway Information No.136, Series BEC819 „DENCHA” Battery-powered Train Charged from AC Overhead Lines, Tokio, Japonia 2016 r.
[4] trafficnews.jp, JR Kyushu will replace the Kashii Line trains with BEC819 trains "DENCHA", https://trafficnews.jp/post/82377 (data dostępu 19.02.2020 r.)
[5] response.jp, JR East to introduce storage battery train "EV-E801 series" on Oga Line, https://response.jp/article/2015/11/20/264656.html, (data dostępu 19.02.2020 r.)
[6] railway-technology.com, Independently Powered Electric Multiple-Unit (IPEMU), Essex, https://www.railway-technology.com/projects/independently-powered-electric-multiple-unit-ipemu-essex/, (data dostępu 20.02.2020 r.)
[7] www.stadlerrail.com, WINK BMU / WINK ZERO EMISSION Arriva Netherlands, Noordelijke Lijnen franchise – Preliminary datasheet, (data dostępu 20.02.2020 r.) https://www.stadlerrail.com/media/pdf/warr0517e_print.pdf, (data dostępu 20.02.2020 r.)
[8] pgt.pl, WINK – nowy typ pojazdu, Pierwszym klientem holenderska Arriva, https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/stadler-wprowadzanowy-typ-pojazdu-wink-pierwszym-klientem-holenderska-arriva--84613.html, (data dostępu 20.02.2020 r.)
[9] rynek-kolejowy.pl, Debiut Flirta Akku. Do 80 kilometrów bez sieci trakcyjnej, https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/tylko-u-nas-debiutflirta-akku-do-80-kilometrow-bez-sieci-trakcyjnej-88700.html, (data dostępu 21.02.2020 r.)
[10]rynek-kolejowy.pl, Stadler zdobędzie zamówienie na 55 Flirtów Akku dla Szlezwiku-Holsztynu, https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/stadler-zdobedzie-zamowienie-na-55-flirtow-akku-dla-szlezwikuholsztynu-92446.html, (data dostępu 21.02.2020 r.)
[11]railway-technology.com, Desiro ML Cityjet eco Passenger Train, https://www.railway-technology.com/projects/desiro-ml-cityjet-ecopassenger-train/, (data dostępu 22.02.2020 r.)
[12]assets.new.siemens.com, Desiro ML ÖBB Cityjet eco for ÖBB Personenverkehr AG, https://assets.new.siemens.com/siemens/assets/api/uuid:b26911b1-2b0e-48b4-b593-81adbf032d75/db-desiro-ml-oebb-cityjet-eco-e.pdf, (data dostępu 22.02.2020 r.)
[13]railway-news.com, OEBB Cityjet Eco to Be Deployed in Greater Vienna, https://railway-news.com/oebb-cityjet-eco-to-be-deployed-ingreater-vienna/ (data dostępu 22.02.2020 r.)
[14]forsal.pl, Pociąg na akumulator. Bombardier zadebiutował ze składem Talent 3, https://forsal.pl/artykuly/1257389,bombardier-talent-3-
pociag-na-akumulator-bombardier-zadebiutowal-ze-skladem-talent-3.html, (data dostępu 23.02.2020 r.)
[15]railjournal.com, Bombardier unveils battery – electric Talent 3, https://www.railjournal.com/fleet/bombardier-unveils-battery-electrictalent-3/, (data dostępu 23.02.2020 r.)
[16]railway-technology.com, Bombardier to deliver 300 Talent 3 trains in Austria for $1.9bn, https://www.railway-technology.com/news/newsbombardier-to-deliver-300-talent-3-trains-in-austria-for-19bn-5707929/, (data dostępu 23.02.2020 r.)
[17]industriemagazin.at, Bombardier liefert den ÖBB den ersten Cityjet "Talent 3" nach Vorarlberg, https://industriemagazin.at/a/bombardierliefert-den-oebb-den-ersten-cityjet-talent-3-nach-vorarlberg, (data dostępu 23.02.2020 r.)
[18]alstom.com, Alstom signs first contract for battery-electric regional trains in Germany, https://www.alstom.com/press-releasesnews/2020/2/alstom-signs-first-contract-battery-electric-regional-trains-germany, (data dostępu 24.02.2020 r.)
[19] traction-electrique.ch, Elektrischer Niederflurtriebzug FLIRT für die Abellio GmbH http://www.traction-electrique.ch/documents/FLIRT23.pdf, (data dostępu 29.04.2020 r.)
[20] lotos.pl, Ceny hurtowe paliw https://www.lotos.pl/144/poznaj_lotos /dla_biznesu/hurtowe_ ceny_paliw (data dostępu 04.08.2020 r.)
[21] trójmiasto.pl, Szynobusy na linii PKM zużywają więcej paliwa niż zakładano, https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Szynobusy-na-liniiPKM-zuzywaja-wiecej-paliwa-niz-zakladano-n94452.html, (data dostępu 03.08.2020 r.)
[22] motohurtownia.com, Dane katalogowe Lokomotiv Extra CF 40, https://www.moto hurtownia.com/ product-pol-3578-Lokomotiv-ExtraCF-40.html (data dostępu 03.08.2020 r.)
[23] Szkoda M., Koszt cyklu trwałości jako kryterium efektywności modernizacji lokomotyw spalinowych, Politechnika Krakowska, Kraków 2007 r.
[24] slovnaft.pl, Większa niezawodność https://slovnaft.pl/pl/oleje-i-smary/transport/historie-sukcesu/wieksza-niezawodnosc-transport/ (data dostępu 04.08.2020 r.)
[25] forsal.pl, Ile zapłacimy za prąd? Ceny hurtowe energii szacuje się na 240-280 zł za MWh do 2022 r., https://forsal.pl/artykuly/1440311,ilezaplacimy-za-prad-ceny-hurtowe-energii-szacuje-sie-na-240-280-zl-za-mwh-do-2022-r.html, (data dostępu 04.08.2020 r.)
[26] Bistyp Koleje i tramwaje, Katalog cen robót kolejowych i tramwajowych, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o. Warszawa, II kwartał 2020 r.
[27] Gala-de Vacqueret M., Kaczmarski P., Mitelski K.,Plińska M., Płaneta M., Sierakowski T., Sikorska-Ożgo M., Wypych A., Biuletyn cen obiektów budowlanych, cz. II Obiekty inżynieryjne. Sekocenbud, zeszyt 33/2020 (1951), Ośrodek wdrożeń ekonomiczno-organizacyjnych budownictwa Promocja Sp. z o.o. Warszawa, II kwartał 2020 r.
[28]Milana Kosijer, Miloš Ivić, Milan Marković, Ivan Belošević, Multicriteria decision-making in railway route planning and design, GRADEVINAR 64 (2012) 3, 195-205, Belgrad 2012 r.
[29] rozladowani.pl, Nawet w Polsce samochód elektryczny emituje mniej CO2 niż pojazdy spalinowe, https://rozladowani.pl/lepsze-odspalinowych/, (data dostępu 18.08.2020 r.)